خوب بسته بندی کنید تا خوب بفروشید
دوشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۳، ۰۶:۱۹ ب.ظ
در دنیای امروزی با حضور نامهای مختلف تجاری در حوزه مواد غذایی، بهداشتی و ... نوعی رقابت تنگاتنگ مشاهده میشود و مصرفکنندگان در قفسههای فروشگاههای زنجیرهای بزرگ و سوپرمارکتها با تنوع محصولات مختلف مواجه هستند و از سویی نیز قدرت انتخاب بیشتری هم دارند.
اما سوال اینجاست که واقعآً چه عاملی باعث انتخاب یک کالا توسط مصرفکنندگان از میان نامها و نشانهای مختلف موجود در قفسههای یک فروشگاه میشود ؟سپهر سرمست، دانشجوی رشته بستهبندی در اروپا، در پاسخ به این پرسش میگوید: در نظام خردهفروشی امروز موضوعات مهمی مطرح شده که در نحوهی انتخاب و خرید کالا توسط مشتری تاثیرگذار است. در واقع امروزه مشتری در محل خرید است که با توجه به تعدد و تکثر نامهای مختلف، یک کالا را انتخاب میکند و به عبارتی تحت تاثیر محیط داخل فروشگاه قرار میگیرد. با این اوصاف به ابزارهایی نیاز است تا در محل فروش مشتری را جذب کرده و رغبت و تمایل به خرید در او ایجاد شود.
به نظر شما عوامل تعیینکنندهای که در نهایت منجر به انتخاب یک برند و خرید توسط مشتری میشود در نظام خردهفروشی چیست؟
در ابتدا باید گفت، مخاطبان تحت تاثیر تبلیغات رسانهای قرار دارند اما در کنار آن استراتژیهایی نیز باید به کار گرفته شود تا در طی مدت زمان کوتاهی مشتری جذب شده و ترغیب به خرید شود. در واقع اگر تبلیغات موثر و کارآمد باشد باعث ایجاد وفاداری از سوی مخاطبان و همچنین موفقیت فروش برای یک برند میشود البته در محیط فروشگاه این بستهبندی و شکل ارائه محصولات است که تعیین میکند کدام کالا میتواند در سبد خانوادهها جای گیرد و یا اینکه جای خود را حفظ نماید.
یعنی کارکرد بستهبندی در محل فروش تعیینکنندهتر از تبلیغات است؟
البته نه اینکه کاملاً نقش تبلیغات را انکار کنیم بلکه بهخاطر اینکه استراتژی ایجاد شده درون محیط فروشگاه ارتباط مستقیم با ذهن ناخودآگاه مشتریان داشته و ویژگیهای یک کالا نظیر مواد تشکیل دهنده و طعم، فرم ظاهر و بستهبندی میتواند در انتخاب مشتری تاثیر بگذارد، کارکرد و نقش بستهبندی در انتخاب آن توسط خریدار پررنگتر به نظر میآید.
البته با آیندهای که در مورد بستهبندی محصولات پیش بینی شده نقش این عامل را در نظام خردهفروشی باید بسیار تعیینکنندهتر قلمداد کرد. در آینده بستهبندیها هوشمندتر میشود یعنی کالایی با بستهبندی اختصاصی با پیام مشخص برای گروه خاص در قفسههای فروشگاهها عرضه میشود و یا امکان ردیابی بوسیله اطلاعات و کدهای مندرج در بستهبندی کالاها آن هم در شرایطی که امنیت غذایی و اهمیت سلامت تغذیه بیش از پیش مورد نظر مخاطبان قرار گرفته است. اینکه مصرفکننده بداند محصولی که خریداری میکند در چه شرایط آب و هوایی و از لحاط مرغوبیت خاک و کیفیت محصول و... همگی دغدغههایی است که خریدران با آن مواجه هستند.
به عنوان نمونه در مورد عطر این مشکل وجود دارد، یعنی خریدار نمیداند کالای اصل خریدرای میکند یا تقلبی.
همچنین در این راه از تکنیکها و علوم مختلفی نظیر چاپگرهای دیجیتالی، جوهر هوشمند، مکانیزاسیون و سایر عوامل استفاده میشود که در نهایت همه عوامل هویت یک محصول را در ذهن مخاطب شکل میبخشد و بستهبندی به عنوان یک فاکتور خرید توسط مخاطب مد نظر قرار میگیرد.
با توجه به موضوعات مطرح شده به نظر شما صاحبان کالا و خدمات برای پاسخ دهی به نیاز مخاطبان، چه راهکارهایی باید در پیش بگیرند؟
البته در شرایط فعلی جامعه انتظارات مشتریان کاملاً تغییر کرده به شکلی که اصلاً شرایط با سالهایی که به موضوع بستهبندی اهمیتی داده نمیشد کاملاً متفاوت شده است و همین انتظارات تفکر و روش زندگی مصرفکننده را تحت تاثیر قرار داده، به عبارتی امروزه تعریف خریدار و مصرفکننده واقعی متفاوت است، خریدار تحت تاثیر عوامل محیطی داخل فروشگاهی است و یکی از مهمترین این عوامل استراتژیهای بستهبندی کالاهاست.
البته در میدان رقابت ایجاد شده که حجم وسیعی از تولیدات توسط شرکتهای مختلف در بازارها عرضه میشود، موضوع امنیت مصرفکننده اهمیت بسزایی یافته، گروههایی میتوانند موفق باشند که خود را با این شرایط تطبیق داده و به نیاز مصرفکننده پاسخ دهند و بقیه به حاشیه رانده میشوند.
منبع : ام بی ای نیوز