رنگ هایی که طرح های خلاقانه می سازند
طراحی و به کارگیری رنگها در تبلیغات در کنار محتوای غنی، موضوعی است که در موفقیت یک کمپین تبلیغاتی تاثیر و اهمیت بسزایی دارد.
چنانچه
دیده میشود در برخی از موارد موضوع و محتوای جذاب، بدون وجود یک طراحی
خلاق و بدیع، فاقد ویژگیهایی برای اثرگذاری مطلوب به نظر میرسد.
طرحهای تبلیغاتی شرکت پاس آداک که یک شرکت تامین مواد اولیه صنایع
بهداشتی، آرایشی و دارویی است، بهخاطر تنوع در طرح و به کارگیری رنگهایی
که کنتراست آنها در کنارهم زیبایی خاصی را منجر شده که در نظر اول مورد
توجه مخاطب قرار میگیرد و بعد موضوع و محتوا در غالب عبارات عرضه میشود،
موضوع گفتگو من است.
امید علیزاده، مدیرعامل کانون تبلیغاتی کهربا و
مدیر خلاقیت این پروژه که برای شرکت پاس آداک طراحی و اجرا شده در رابطه با
چگونگی شکلگیری ایده چنین طرحی میگوید:
در ابتدا چالش بزرگی در این پروژه وجود داشت و آن اینکه اساساً محصول قابل
لمسی برای ارائه به مخاطب و نشان دادن شکل ظاهری وجود نداشت. یک شرکت تامین
مواد اولیه هیچ محصول قابل نمایشی ندارد و لذا در ابتدای طرح انتخاب دو
رنگ آبی (سرمه ای) و قرمز را اساس طرحهای مختلف که در اشکال متفاوت قابل
عرضه بود قرار دادیم و در مرحله بعد ترکیبی از رنگهای زرد و نارنجی و سبز
قرمز و آبی پررنگ را که روی هم 6 رنگ میشد به عنوان پایه طرح قرار دادیم.
بهطور مثال در کارتهای تبریک نوروز 93 اسبی طراحی شد که توسط این 6 رنگ
شکل داده شده بود و همچنین طرحی داشتیم در کارتهای تبریک مناسبتی شرکت پاس
آداک که به شکل دایره از ترکیب این رنگها استفاده شده بود.
در واقع
قصد ما از این روش طراحی این بوده است که با توجه به این موضوع که مواد
اولیه بهعنوان پایه و اساس فعالیت شرکت مذکور قرار دارد در شکل دایرههای
رنگی که در نهایت محصولاتی را میسازند نشان داده شود.
به نظر شما در چنین پروژهای که محصول قابل ارائه و ملموسی وجود ندارد چه عاملی باعث جلب توجه مخاطبانش شده است؟
باید
اضافه کنم که در این پروژه مخاطبان ما عام نبودند بلکه گروههای خاص نظیر
تولیدکنندگان مجلات تخصصی و نمایشگاههای تبلیغاتی و ... جامعه هدف را
تشکیل میدهند که این اهمیت طراحی منحصر به فرد را نیز بیشتر میکرد در
نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید پیام و طرح همراهش را با تکرار زیاد در
خاطر مخاطبان باقی بگذاریم و اصل استمرار و تکرار باعث شد تا این طرح و
موضوع مورد نظر مخاطبان قرار گیرد.
علت موفقیت انجام این پروژه را برای شرکت پاس آداک بهخاطر چه میدانید؟
با
توجه به اینکه مهمترین مساله برای یک سازمان تجاری بدون محصول قابل
ملموس، ارائه طرحی برای شکلدهی به ذهن مخاطب است لذا ما سعی کردیم
سناریویی طراحی کنیم که جامع بوده و گرافیک بصری جذاب و خلاقی نیز داشته
باشد در عین حال که کوتاه و موجز است با تکرار و استمرار بتواند اهداف شرکت
را پوشش دهد و همه این موارد باعث شد تا به نتیجه مورد نظر دست یابیم و از
سویی نیز حسن بزرگ این پروژه آن است که هنوز جای کار روی فرمهای مختلف و
خلاق را دارد و امکان ایجاد فرمهای تازه را نیز دارد .در مورد سایر طرحهای خلاقانهای که با استفاده از این 6 رنگ ایجاد کردید توضیح دهید؟
پروژههایی
در گذشته برای همین مجموعه طراحی کرده بودیم که بازخوردهای خوبی از سوی
مخاطبان داشت. بهعنوان نمونه برای تبریک سال نو میلادی به طرفهای تجاری
خارجی شرکت پاس آداک دانههای برف رنگی در همین 6 رنگ طراحی شد که این
دانههای مقوایی برای تزیین درخت کریسمس بود درجعبههای زیبایی قرار داده
شد و برای طرفهای تجاری ارسال شد و در روی جعبه قید شده بود که از
درختهایشان عکس گرفته و برای ما ارسال کنند و در نهایت هم درختهایی که
زیباتر تزیین شده بودند در سایت نمایش دادیم.
طرح دیگر شکلاتهای رنگی بودند که در بستهبندی زیبایی با استفاده ازهمین 6 رنگ به عنوان هدیه تبلیغاتی شرکت طراحی شد.
در کل با استفاده از همین 6 رنگ طرحهای خلاق جذابی با توجه به موقعیت و فرهنگ مخاطبان مورد نظر شکل داده شده است.
به نظر شما تفاوت طراحی برای شرکتی که محصول ملموس دارد در مقایسه با شرکتی که این ویژگی را نداشته چیست؟
شعار
اصلی این شرکت که طیف کامل فروش و خدمات صنایع بهداشتی، آرایشی از مواد
اولیه تا بستهبندی است تا حد زیادی روش کار برای آن را مشخص میسازد. اکثر
تولیدکنندگان و برندهای مختلف، فعالیتهای تبلیغاتی مختلفی را برای دیده
شدن و مورد توجه قرار گرفتن انجام میدهند اما در یک مجموعه تخصصی بازرگانی
انجام چنین کارهایی وجه تمایزی است که ما سعی کردیم با این نوع طراحی آن
را پوشش دهیم و البته در نمایشگاه محصولات بهداشتی آرایشی که طی هفته گذشته
برگزار شد نتیجه آن را در بازخوردهایی که از مخاطبان و شرکتکنندگان
دریافت میشد، مشاهده کردیم.